fbpx

Dvakrát měř, jednou řež

Jak pravidelní čtenáři OWOP vědí, už skoro dva týdny existují směrnice velitele ISAF pro uplatňování counterinsurgency v Afhánistánu. A už přes dva měsíce platí zpřísněná pravidla pro používání letecké podpory. A v posledních dvou měsících poklesl počet civilních obětí při operacích NATO o 80 procent. Ale pak najednou bum, dvě ukradené cisterny, jedno rozhodnutí, jeden nálet a desítky mrtvých, které mohou dále podkopat to, o co se Stanley McChrystal od svého nástupu v Afghánistánu snaží.

Rozhodnutí německého velitele v Kundúzu zlikvidovat pumami z letadel dvě ukradené cisterny Talibanem bylo jako podle not z dřívějších let. Jistě, může existovat řada polehčujících okolností, onen velitel byl přesvědčen, že koná správně, aby ochránil své vojáky a nevinné lidi před možným útokem Talibanu právě s využitím ukradeného benzínu a jistě, při útoku zahynula řada ozbrojených extremistů. Nicméně teď je už jedno, jak dopadne vyšetřování, škoda je na světě.

Taliban toho samozřejmě okamžitě využívá a žádá, aby byl útok řádně vyšetřen. To zajisté bude, o tom žádné pochyby, ale už to bude vcelku jedno, protože obrázky ohořelých těl u zničené cisterny budou ještě dlouho kolovat po extremistickych i dalšich serverech.

Pamatuji si, jak kdysi v Iráku se porouchala cisterna, řidiče naložili do jiné a vůz nechali odstavený u kraje. Byl jsem s jednotkou, která projížděla kolem a zastavila se kousek od oné odstavené cisterny kvůli vysílání. Pak jsme jeli dál. Na dalším místě vojáci zjistili, že u cisterny zapomněli hadici od chlazení komunikačního vozidla. Vrátili jsme se pro ní. Místní ji ovšem mezitím použili k odčerpávání benzínu z odstavené cisterny. Tak to prostě je, jedno jestli v Iráku nebo v Afghánistánu, a tipnul bych si, že i v Čechách. Jakmile se porouchá cisterna, krátce poté se odnikud vynoří spousty lidí s kanystry, aby si každý zadarmo načepoval. Vypadá to jako fronty na benzín před dvaceti lety u nás, když byli lidi ochotní kvůli zdražení vyrazit k pumpě s vanou na střeše.

To velitel netušil, že pokud se cisterna zastaví, okamžitě kolem ní bude shluk lidí, aby si natankoval? Určitě to už musel několikrát vidět. Jistě, nebylo to pro něj jednoduché rozhodování, o tom není pochyb, ale útok si vyžádal bez dostatečného ověření a navíc za špatné viditelnosti. Ale to nejhorší je něco úplně jiného. Německé jednotky místo po útoku nezajistily, čímž daly velký prostor Talibanu. A to je obrovská chyba, která by měla být vyšetřována hodně intenzivně.

Nejde ani tak o to zajistit místo, aby se vše ututlalo, jako spíše o to, aby Taliban neměl prostor přizpůsobit si události obrazu svému a pak je prezentovat. Thomas Mockaitis v knize Iraq and the Challenge of Counterinsurgency popisuje, jak Američané teprve po letech zjistili, že nemohou nechávat ležet mrtvé povstalce na bojišti. Něpřítel toho totiž využíval například k fingovaným obviněním z poprav zajatců a podobně. Ale jedním z problémů pro zajištění místa jsou omezení, která se vztahují na německé jednotky. Jak píší New York Times:

Germany has strict limits on the operations of its troops, which, in practice, means they can only move around during certain hours of the day, whether in convoys or on foot… At NATO headquarters, some of the countries involved in the fighting in southern Afghanistan were expressing concern that Colonel Klein had called in the NATO bombers but delayed in sending troops to the site of the bombing, according to a NATO diplomat. Rear Admiral Gregory J. Smith, a spokesman for the United States and NATO in Afghanistan, said the delay meant that insurgents could come out with their own version of events before all the facts were known, the agencies reported.

A zdá se, že nešťastný nálet nezpůsobuje problémy pouze v Afghánstánu, ale i v Německku, kde se blíží volby. Účast německých sil v řadách ISAFu je značně kontroverzní a kancléřce Merkelové se doposud docela dařilo držet Afhánistán mimo kampaň. To teď ovšem asi půjde mnohem hůř:

L’engagement sur les contreforts de l’Hindou-Kouch est très impopulaire outre-Rhin : près de deux tiers des Allemands sont favorables à un départ des troupes. Le parti de la gauche radicale, Die Linke, qui fait du retrait d’Afghanistan l’un de ses slogans de campagne, a immédiatement appelé à une manifestation à Berlin, le 8 septembre. Les Verts ont réclamé que la chancelière, Angela Merkel, s’explique publiquement.

Zítra má být v Berlíně demonstrace. Možná tam budou ti, kteří chtějí opuštění Afghánistánu, moci využít ještě další argument (i když ne tak výbušný). Švédská nevládní organizace působící v Afghánistánu dnes oznámila, že američtí vojáci vtrhli do jedné z jejích nemocnic, vykopávali dveře, spoutali personál a hledali zraněné Talibance.

…the soldiers were from the United States Army’s 10th Mountain Division, The Associated Press reported Monday that a public affairs officer for the United States Navy, Lt. Cmdr. Christine Sidenstricker, confirmed that the hospital had been searched. “We are investigating, and we take allegations like this seriously,” she told The A.P. “Complaints like this are rare.” Mr. Anders Fange, the country director for the Swedish Committee for Afghanistan, said his group “cannot and will not tolerate this kind of treatment” by the military and would not allow troops to decide on hospital admissions.

Pokud to je pravda, jde o další porušení směrnic velitele ISAFu. Takhle se nová strategie aplikovat věru nedá – na jednu stranu klást důraz na ochranu civilistů, a na stranu druhou si dělat co chci.

5 comments
Profilový obrázek
František Šulc
ADMINISTRATOR
PROFILE

Ďalší články

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply

5 Comments

  • Profilový obrázek
    satan
    9. 9. 2009, 17:48

    Já nevím Františku,
    směrnice nového velitele stran COIN je jedna věc, realita v terénu věc druhá. Jedná se, s ohledem na obrovskou německou rozvážnost někdo by mohl řízi „opatrnost“ o první takovýto incident.
    Němci jsou v podstatě nešťastníci. Národ, zašlapaný (neříkám že neprávem) denacifikací na několik století do země, s armádou, která přes svojí tradici stále nemá generální štáb, armádou která každý svůj krok, tak jak mi potvrdil kolega německý plukovník, musí pečlivě a důkladně obhajovat před poslanci Bundestagu, což bývá dle jeho slov „skutečná lahůdka“. Došlo k průšvihu to je pravda, zahynuli nevinní to je též pravda, ale jaké by asi byly následky, kdyby „studenti“ s ukradenými cisternami „zatopili“ německým vojákům najetím do prostoru základny, či fingovanou havárií a explozí v blízkosti německého konvoje. Nebyl jsem na OPS roomu s německým velitelem, neviděl jsem neostré fotky dodané IMINTem ale dokáži se vžít do situace velitele stojícího před volbou zda obětovat cizí či ohrozit vlastní. Vyšetřujme vyšetřujme, trestejme provinilce ovšem sledujme vše v širších souvislostech a uvědomujme si všechny, byť nejabsurdnější možné důsledky. Jak moc celkové situaci v Afg. pomůže možné stažení početného německého kontingentu vyvolané hysterií politické opozice v Bundestagu nad zpakanou akcí Bundesweru?

    REPLY
  • Profilový obrázek
    František Šulc
    9. 9. 2009, 22:43

    Jo, jo. Těžká volba, hodně těžká. Vždycky je to buď a nebo. Jedna věc je velitel – snadno se to říká, snadno se radí, když člověk nemusí přijmout tu zodpovědnost. Ale válka a hlavně rozhodování v ní je vždy spojeno s velkým rizikem. Ale pokud se rozhodneš, že musíš na prvním místě ochraňovat místní, pak riskuješ ještě mnohem, mnohem vic. Je to volba mezi blbou možností a ještě blbější. Ať rozhodneš, jak rozhodneš, pravděpodobnost, že se to obrátí proti Tobě je hodně velká. A tak je to s celým Afghánistánem. Není to dobrý, může za to plácání po zádech, nevšímavost, pacifismus (respektive nalhávání si, že to zlo zmizí a všechno se nějak samo vyřeší) atd. atd. Promrhaných necelých osm let. A druhá věc je domácí publikum. Občas má člověk chuť nahlas řvát, jestli se všichni nezbláznili. A jestli se Němci stáhnou, rozhodnou si o tom sami. Víš, chápal bych Brity – veřejnost je proti a politici se drží zuby nechty. Ale stahovat se kvůli jednomu rozhodnutí, které bylo špatné, ale jak píšeš možná vynucené okolnostmi? To je hodně divné a, a politováníhodné. V tom spolku s Německem jsme totiž taky.

    REPLY
  • Profilový obrázek
    HEDP
    17. 1. 2010, 5:38

    Situace kolem cisterny byla vyřešena bombardováním…podle mně rozhodně to nejdražší a nejvíc brutální řešení ….a nejvíc mrtvých..
    Podle mého názoru by to vyřešil jeden dva zápalné granáty pokud by teda trvaly na tom že auto cistérna nebude znaužita pro jiné vojáky než ISAFu ….

    Nebo prostě stačilo otočit kohoutek a volně nechat vytékat palivo a potom zapálit WP granátem ….Ty bomby to byla prostě fakt fušeřina v ničení… to to nikoho nenapadlo že bombardovat se nedá při jejich návštevě ,,právě otevřené benzínové pumpy,,….

    REPLY
  • Profilový obrázek
    Ivo
    17. 1. 2010, 10:04

    Ano, jenže všechna zmíněná řešení vyžadovala NAVÁZAT kontakt s nepřítelem, a to je přesně to, co německý velitel udělat nechtěl. Pokud by byla akce provedena Američany nebo Brity, jsem si jist, že by dopadla jinak.

    Na tomhle případě se krásně ukazuje, jak se mohou national caveats (národní omezení) naprosto nepředvídatelně vymknout z ruky. Pokud to přispěje k jejich revizi některými státy (což se dle mého názoru nestane), tak promarněné životy nebyly úplně zbytečné.

    REPLY
  • Profilový obrázek
    HEDP
    17. 1. 2010, 21:41

    Jaka kdy systém aktualizovat (optimalizovat) to je otázka .Je stále zažité že nic nebudeme měnit pokud se nic nestane (ačkoli o slabých a kritických místech systému si povídají vrabci na střeše ) a pravděpodobnost že to krachne na tomto slabém místě ze značná to se ví… Tedy posílat vojáky bez možnosti bojovat a né přihlížet je naprosto zbytečné. je v reálu na tom Polsko, aj. …. což se nepíše…

    REPLY

Nejnovější komentáře