fbpx

Afghánky v elitní jednotce

Prohledávací operace v muslimských zemích jsou vždy problém. Nedodržování striktních pravidel popisující role mužů a žen může způsobit více problémů než užitku. I proto se v afghánských bezpečnostních silách začaly před několika lety objevovat ženy. Důvody nejsou ovšem pouze praktické. Emancipace žen byla jednou z hlavních změn, které chtěla západní koalice provést v Afghánistánu. Jde to ovšem pomalu.

Nyní se objevila zpráva, která jde za hranice emancipace i v mnoha západních armádách. Nedaleko Kábulu cvičí skupina žen v jednotce afghánských speciálních sil. Do těch by mělo být přijato celkem sto žen.

„Before we joined this unit, our operations were done by foreign troops and they did not know our culture. People were critical so we joined to help out,“ Delawar, a former policewoman in Jowzjan province, said.
„I have already fought the Taliban. My comrades were martyred in fights with the Taliban and we have killed them too, but during the night raids I haven’t fought insurgents yet.“
Fluent in four local languages, Delawar is one of only 12 female soldiers who has been trained to fight and conduct searches in what is an attempt to pay greater respect to cultural sensitivities.

Význam přítomnosti žen v afghánských jednotkách se bude zvyšovat. Zvláště poté, co byla před několika dny podepsána dohoda mezi americkými silami a afghánskými představiteli o tom, že budou mít operační dohled nad akcemi amerických jednotek. Noční operace jsou na jednu stranu poměrně úspěšné v boji proti Talibanu, nicméně jsou velice nepopulární mezi Afghánci. I proto byl velký tlak na to, aby se dohoda podepsala.

Afghánky ve speciální jednotce trénují právě prohledávací operace, aby byly připraveny na noční akce. Působit by měly především na konzervativním jihu Afghánistánu. Získávat ženy pro službu v bezpečnostních složkách v zemi, která je stále velice maskulinní, je poměrně složité. Některé riskují, že poté, co se stanou vojákyněmi, nebo policistkami budou zapuzeny svoji rodinou.

V euroatlantickém prostoru to mají ženy v ozbrojených silách mnohem snazší. To ovšem neznamená, že by byly přijímány zcela rovnocenně. Oproti Afghánkám mají ale velkou výhodu například v tom, že i když musejí protrpět mnohem více ústrků, než jejich mužští kolegové, společnost je kvůli službě v ozbrojených silách nikterak neznevýhodňuje.

Proč se, zvláště v ozbrojených silách, dělá takový rozdíl mezi mužem a ženou? Jistě, mezi muži a ženami je řada rozdílů – například v tělesné konstituci. Do jaké míry jsou však rozdíly reálné a do jaké jsou pouze předsudkem vycházejícím z historie? Četl jsem si v krátké studii Jennifer Robbe s názvem Chivalric Identity of Medieval Knighthood: Impact upon Our Cultural Imagination Today, která se zabývá rytířstvím a jeho promítáním do dneška (například u letců – rytíři nebes, u kovbojů atd.) Řeší v ní mimo jiné i dopad rytířské kultury na vnímání žen v moderní společnosti.

Chivalry was characterized by romance between a man (the protector) and the woman (the protected). Besides the masculine role of knighthood, a major part of the code of conduct to be complied with by knights was their kind, gentle treatment of women. The masculine role of the knight was a foundation of medieval chivalry and is still rooted in the masculinity in the cultural imagination of how people view masculinity today.

Například René Moelker a Gerhard Kümmel věří, že rytířský étos je překážkou pro rovnost pohlaví. Rytířství je totiž silně spjato se sexismem a tudíž přirozeně slouží k vylučování žen z vojenské profese. Ženy jsou v tomto pojetí vnímány vždy jako ty slabší, jako ty, které musejí být ochraňovány a jejichž přežití závisí na mužích.

Z rytířského (podobně jako třeba ze samurajského) kodexu toho moc nezůstalo, nicméně ona bariéra ve společnosti mezi muži a ženami je stále velice silná. Vzhledem k tomu, že to poslední z kodexu přežívá (někdy čistě formálně) právě v ozbrojených silách, jeden by očekával, že bariéra bude nejsilnější právě v nich. Je zajímavé, že tomu tak zcela není a silné předsudky se dají vysledovat i v občanské (tedy z principu rovnoprávné) společnosti.

5 comments
Profilový obrázek
František Šulc
ADMINISTRATOR
PROFILE

Ďalší články

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply

5 Comments

  • Profilový obrázek
    ptaksedivak
    15. 4. 2012, 9:34

    dobře, ale položme si ruku na srdce, jakou má tento projekt naději přežít po avizovaném odchodu spojeneckých sil v roce 2014?A vlastně co bude s celou ANA?

    REPLY
  • Profilový obrázek
    J.D.
    15. 4. 2012, 12:00

    Francouzi začali plnit své sliby a 50 let po odchodu z Indočíny staví pro tamní lidi co pracovali pro ně a odešli s nima bydlení, samozřejmě až jejich počet dostatečně prořídl (taky s tím máme bohaté zkušenosti), tak, třeba někdo za 50 let něco udělá pro Afghánky…..

    REPLY
  • Profilový obrázek
    Ivo
    15. 4. 2012, 17:37

    Nechci opakovat své poměrně stálé názory na zařazení žen do bojových jednotek obecně, vyjádřil jsem ho tady již několikrát. Několik poznámek k tomuto konkrétnímu případu:

    1. Hezké PR, ale v reálu je jejich postavení srovnatelné s pozicí ženské tlumočnice při vojenské jednotce. Mají svůj stritkně vymezený úkol „female searches and protection of children“ při přepadech. To z nich nedělá operátora speciálních sil.

    Příklad ad absurdum, aby můj úhel pohledu vynikl co nejvíce. Pokud 601. SkSS dostane za úkol vyřadit jaderný reaktor Jaslovské Bohunice tak, aby došlo však zároveň nedošlo k jeho explozi, budou na to potřebovat specialistu z oboru. Udělají noční HAHO výškový seskok přímo do areálu elektrárny, přičemž jeden z operátorů si proto připne Danu Drábovou z Úřadu pro jadernou bezpečnost k prsnímu popruhu a skočí s ní. Ta jim na místě řekne co a jak poškodit a pak tradá domů.

    To z Dany Drábové ale nedělá vojáka speciálních sil :-).

    2. 12 zrekrutovaných ze 100. Nejde ani tak o počet, ale zcela evidentně byly všechny Afghánky z videa bud tádžického, hazarského nebo uzbeckého původu. Ani jedna paštůnka. Tolik k proveditelnosti emancipace žen v Afghánistánu.

    To dřív budou nosit Američanky masově burky než dojde k proměně Afghánistánu ve společnost rovných příležitostí ale Švédsko.

    REPLY
  • Profilový obrázek
    Ivo
    15. 4. 2012, 17:39

    Nechci opakovat své poměrně stálé názory na zařazení žen do bojových jednotek obecně, vyjádřil jsem je tady již několikrát. Několik poznámek k tomuto konkrétnímu případu:

    1. Hezké PR, ale v reálu je jejich postavení srovnatelné s pozicí ženské tlumočnice při vojenské jednotce. Mají svůj stritkně vymezený úkol „female searches and protection of children“ při přepadech. To z nich nedělá operátora speciálních sil.

    Příklad ad absurdum, aby můj úhel pohledu vynikl co nejvíce. Pokud 601. SkSS dostane za úkol vyřadit jaderný reaktor Jaslovské Bohunice tak, aby došlo však zároveň nedošlo k jeho explozi, budou na to potřebovat specialistu z oboru. Udělají noční HAHO výškový seskok přímo do areálu elektrárny, přičemž jeden z operátorů si proto připne Danu Drábovou z Úřadu pro jadernou bezpečnost k prsnímu popruhu a skočí s ní. Ta jim na místě řekne co a jak poškodit a pak tradá domů.

    To z Dany Drábové ale nedělá vojáka speciálních sil :-).

    2. 12 zrekrutovaných ze 100. Nejde ani tak o počet, ale zcela evidentně byly všechny Afghánky z videa bud tádžického, hazarského nebo uzbeckého původu. Ani jedna paštůnka. Tolik k proveditelnosti emancipace žen v Afghánistánu.

    To dřív budou nosit Američanky masově burky než dojde k proměně Afghánistánu ve společnost rovných příležitostí ala Švédsko.

    REPLY
  • Profilový obrázek
    noname
    22. 4. 2012, 8:46

    Rovný přístup pro ženy i muže v OS… proč ne. Potom ovšem zrušme odlišné normy pro fyzické přezkoušení, nepřítel asi také nebude střílet o metr vedle jen proto, že proti němu stojí/klečí/leží žena, pokud by to vůbec dokázal poznat. O skutečném postoji afghánských vojáků k ženám v jejich jednotce má skutečně někdo iluze?:-)

    REPLY

Nejnovější komentáře