Konec baretů v americké pěchotě

Černé barety vydržely v americké armádě přesně deset let. 14. června 2011 přestaly být standardní pokrývkou hlavy; Foto Allan Harding, DoD

Na počátku 90. let minulého století jsem sloužil v Českém Krumlově. V přijímači jsme na hlavách nosili lodičky a svorně jsme je nenáviděli. Staří nosili totiž modré barety a my se nemohli dočkat, až je budeme moci nosit také. Modrý baret se dobře vyjímal i na cestách domů, zvláště když člověk potkával téměř samé lodičky. Dokonce jsem jednou za dvě stovky odkoupil od jednoho praporčíka francouzský baret, který sehnal během mise na Balkáně. Mám ho dodneška.

Zdaleka ne všichni ovšem po baretech touží tak, jako my tehdy. Například v americké pěchotě jsou odedneška minulostí. Přesně deset let poté, kdy byly zavedeny jako oficiální pokrývka hlavy. Vojáci si totiž ve velkém stěžovali, že černé barety jsou nepraktické, protože se musejí nasazovat oběma rukama, nedají se strčit do kapsy a nemají kšilt proti sluníčku. A právě kšiltovky se opět vrátí do výstroje, i když podle všeho jenom k maskáčům.

The beret change is one of several key uniform changes provided to Army Times by Sergeant Major of the Army Raymond Chandler. The changes were prompted by feedback from “thousands of soldiers” through post-deployment surveys, social media and discussions with soldiers during base visits, said Chandler, who sees himself as a “scout” for the Army secretary and chief of staff and a “voice in the Pentagon” for every soldier… Most soldiers in Chandler’s surveys didn’t oppose wearing the beret with the service uniform but were adamant that its days with the ACU come to an end. When Army Times last May asked soldiers for their feelings about the beret, more than 300 soldiers of all ranks and specialties chimed in: “Dump it.”

Někteří vojáci připodobňovali barety, které nosí na hlavách, k mokré ponožce. U jednotek, které barety nosí tradičně, jako jsou Rangers či parašutisté, zůstane tato pokrývka i nadále standardem. Budou ovšem v menšině. Výměna baretu za kšiltovku se totiž dotkne více než milionu vojáků. A pokud by se nosila jenom kšiltovka, potěšilo by to i strážce pokladny. Stojí totiž o polovinu méně než baret.

Bookmark and Share

, ,

  1. #1 Dušan Rovenský 14. 6. 2011 - 21:35

    Zato my jsme bohatá armáda: lodičky 97, čepice se štítkem 97, barety, kloboučky 97 (pro ženy), polní čepice 95 zelené, polní čepice 95 béžové, klobouky 95 zelené, klobouky 95 béžové, ušanky, kukly… Zapoměl jsem ještě něco? Opravdu potřebujeme tolik výstrojních součástek, kolik jich nyní máme zavedených?

  2. #2 Samuel Kolesar 14. 6. 2011 - 21:48

    Och, preco tento clanok nenapadlo napisat mne? :)
    Baret bolu veru kritizovany velmi casto, najma pre jeho spominanu nepraktickost. Len na doplnenie: cierny baret stale zostava standardom pre Army Service Uniform, cele toto by vsak malo usetrit 6,5 miliona dolarov rocne, kedze vojaci pri nastupe na BT nebudu dostavat barety dva, ale iba jeden. Velitel moze trebars pri nastupe alebo ceremoniach prikazat baret aj k ACU.
    Mimochodom, pekny darcek k narodeninam pre armadu. Happy 236th birthday, Army! :)

  3. #3 Samuel Kolesar 14. 6. 2011 - 21:55

    Este jedno doplnenie: rovnako aj kritizovana vymena farieb, pri ktorej cierny baret do roku 2001 prisluchajuci Rangers zacala nosit cela armada, a Rangers dostali baret pieskovy, zostava. A dalsia zaujimavost: vojaci v Pentagone mali povolene nosit maskace do prace taktiez v roku 2001, teraz sa vracaju naspat k ASU ako „bussines uniforme“.

  4. #4 Darian Arky 14. 6. 2011 - 22:19

    Meli by je zrusit uplne pro nevysadkare a vratit Ragerum jejich vyhradne jimi zaslouzene cerne barety. To by uz byl skutecny darek k narozeninam!

  5. #5 Darian Arky 14. 6. 2011 - 22:21

    A jeste jednu vec: vysadkar svuj baret nosi hrde a nestezuje si, ze to neni ten spravny modni doplnek…

  6. #6 Ondrej Rajkovic 14. 6. 2011 - 23:12

    Darian Arky: stránka Power Point Ranger, která už delší dobu přináší vtipný kreslený komiks na dění v US ozbrojených silách přišla s vlastním nápadem jak došlo k odstranění tohoto „módního doplňku“: http://pptranger.us/comics/2011-06-14-What%20really%20happened..jpg

  7. #7 Samuel Kolesar 15. 6. 2011 - 0:22

  8. #8 Petr Seifert 15. 6. 2011 - 6:49

    Dobrý den

    Jelikož jsem momentálně v US Army Sergeants Major Academy, tak můžu celou záležitost okomentovat trošku zevnitř.

    V USASMA nařídil commandant, že se prostě bude dál nosit baret i k ACU. Takže tady u nás žádná změna.

    Co se stížností amerických vojáků týká. Byla tu o tom vedená velká debata a vznikly ve své podstatě dva tábory. Já jim říkám „uplakánci“ a „vojáci“. Proč? Protože uplakánci pořád brečeli jak je baret nepraktický a jak musí používat obě ruce, aby si ho museli nasadit a prostě baret sabotovali a nosili místo toho „patrol cap“. No a pak se divili, když zažili „on the spot correction“ za to, že porušovali předpisy. Jen tak mezi náma-já americké vojáky podezřívám, že si stěžovali na barety z toho důvodu, že když máte v jedné ruce obrovskou kolu nebo zrovna telefonujete, tak to se ten baret panečku blbě nasazuje. Prostě plačky starý Mařky.

    Také si myslím, že se jedná o čistý problém s kázní a neschopností leadershipu vynutit dodržování všech norem-a bylo mi to po dobu pobytu v USA hodněkrát potvrzeno. Je veřejným tajemstvím, že se US Army potýká s problémy v oblasti tvz. „garrison leadership“, kdy klesá kázeň vojáků v mírových posádkách. Nařízení o úpravě nošení baretů bylo jen snížením standardu kázně, protože ukazuje vojákům, že není třeba plnit to co mají. Stačí když si pobrečí na rameni SMA, a poskytne se jim úleva. Vedení si může odškrtnout problém jako vyřešený a a vojáci můžou vymýšlet co bude další téma ke společným nářkům.

    A co Ti druzí vojáci? Ti to prostě neřešili. Plnili ustanovení předpisů. Sice kolikrát neměli baret zrovna dvakrát rádi, ale dělali to za co byli placení. A bohužel to vyžadovali i u uplakánků. A to byl další důvod proč uplakánci chtěli barety zrušit prostřednictvím SMA.

    Co se ekonomické úspory týká-6,5 miliónů dolarů je v US Army šplouchnutím ve vodě. Je to úspora,ale zde je vcelku nicotná.

    K těm ASU a Pentagonu. Jedná se o docela fajnovou uniformu a tak můžeme jenom čekat až tak za 1-2 roky někoho z vedení US Army napadne zavést zpět do výstroje Class B v zelené barvě. :-)

    Přeji všem pěkný den.

  9. #9 J.D. 17. 6. 2011 - 20:30

    To je jejich věc, ikdyž souhlasím s tím dělením na vojáky a uplakánky, ale, když jsem byl základˇák, tak jsem se taky trošku divil pořád leštění kanad a holení, jenže, pak jsem četl paměti Schwarzkopfa a musel jsem s ním souhlasit, se že pokud voják nedodržuje základní maličkosti v míru, tak, pak, jak dodrží rozkazy v boji. Jinak souhlas F. Šulcem, když jsem dostali zrovna poprvé barety tedy červené (zrovna v Č. Krumlově), tak ikdyž jsme dělali ramena, tak jsme byli hotoví, jen, aby to druhý neviděl, před tím jsem měl i světlezelený, potom tmavězelený a pak v Bechyni zase červený, a nikdy bych ho neměnil. Vím, že vojáka nedělá baret, ale u nás kolovalo desatero, kde na předním místě bylo, že musíme být hrdi na svůj baret a nikdy se nevzdat ani o něj přijít.

  10. #10 kpt. Robert ŠIŠKA 18. 6. 2011 - 10:11

    Díky za zajímavý článek…což mě přivádí zpět do roku 2004, tedy zhruba do období, kdy se ve velkém zaváděly barety v US Army. V té době jsem byl v USA, nejdříve v DLI a poté v péči ISTD ve Ft. Benning. jelikož jsem byl určen do části, která připravovala zahraniční „studenty“ do ranger school, pochopitelně se o nás starali instruktoři, jejichž profesní historie byla tak nějak s rangers spojená. Denně se kriticky vyjadřovali o „novotách“ a pochopitelně si neodpustili poznámky o „ukradených tradicích“ – pochopitelně černý baret byl tehdy (a pravděpodobně stále je) synonymem pro rangers, tak to tehdy cítili a já je do značné míry chápu. Tím, že vezmete tradiční pokrývku hlavy určité elitě a rozdělíte ji mezi většinu, tím přece nepřenesete i její kvality (snad pouze v rámci mediálního obrazu). Ke cti US Army snad slouží jen to, že 75th RGR nahradila baret za pískový, tedy určitá odlišnost zústala. Nepřipomíná vám to něco v AČR? Já myslím, že všichni věci znalí pochopí nač narážím…odkud se pak má brát hrdost na něco pro co jsem neudělal vůbec nic? Jistě, pro všechny je pohodlnější žít v prostředí, kde všichni jsou si rovni, všechno umí stejně a pokud možno tak trošku „upravit“ tradice či je nahradit „novými“. Tímto komentářem jsem se nechtěl nikoho dotknout, ale sami se občas podívejte, jak kdo baret nosí….dá se z toho usuzovat ledacos, zjm. to, že jeden až dva barety (barevné provedení) by byly pro AČR až až a ostatní by možná stejně jako v US Army uvítali pohodlné čepice, které stačí nasadit jednou rukou.

  11. #11 Darian Arky 21. 6. 2011 - 23:09

    kpt. Robert ŠIŠKA :
    …odkud se pak má brát hrdost na něco pro co jsem neudělal vůbec nic?

    Presne!

  12. #12 sisa 29. 6. 2011 - 15:48

    hmm…baret vojaka nedela, takze jestli baret nebo cepice neni tak dulezite, jako spise, proc se od baretu ustoupilo (viz. cl. P. Seifert)

    to. Robert Siska: jde o to ci je to vina..
    mmch:gratuluju ke kapitanovi (i kdyz nevim jestli to neni uz moc pozdni gratulace)

  13. #13 ptaksedivak 27. 11. 2011 - 23:13

    Můj osobní názor je ten, že opětovné zavedení baretů do AČR ( vyjma VV a PzV ) mělo své opodstatnění, bohužel se zde plně nepodařilo navázat na projeky uvedené v život v období 60 – 70.let ( tmavězelené u PS, modré u letectva a černé u tankového vojka a dělostřelectva ).Ta světezelená je opravdu ODPORNÁ, chápu pana generála Kubu, že navrhoval pro 4.bRN červené barety, ale kde se nechal inspirovat pro pozemní jenotky?U Čs.obrněné brigády za WW2 to asi nebylo…V každé armádě na východ od Aše a jih od Znojma jsou zavedeny pro obrněné jednotky barety černé a pěchotu hnědé, vyjímečně tmavězelené.Bohužel stále se snižující zdrojový rámec již nějaké inovace na tomto poli nejspíš neumožní.Možná by to pomohlo k nějakému posílení esprit du corps, kterého je zvlášť v AČR tak poskrovnu…

(nebude zveřejněn)