fbpx

Dobré nápady, které se nedotáhly. Část 1. – fond/nadace

Trička, jejichž prodejem se získávají peníze na pomoc rodinám padlých; Foto Tomáš Třeštík (přetištěno se souhlasem organizátorů)

Trička, jejichž prodejem se získávají peníze na pomoc rodinám padlých vojáků; Foto Tomáš Třeštík (přetištěno se souhlasem organizátorů)

Posezení v hospodě k pátému výročí založení tohoto blogu se myslím docela vydařilo. Probrali jsme všechna možná témata a bylo osvěžující potkat nové tváře i ty, jejichž komentáře člověk maximálně čte, či si s nimi dopisuje. Jeden z nápadů, který z diskuse vyplynul, bylo na OWOP udělat menší seriál ne o tom, co se podařilo udělat, ale naopak o tom, co se dotáhnout nepovedlo. Je fakt, že je to možná poučnější, než psát o tom, co vyšlo. Samozřejmě, jedná se o můj – tedy značně subjektivní – pohled, navíc poznamenaný nedokonalou pamětí.

Pokusím se postupně, jak čas dovolí, popsat několik témat, o kterých jsme v době, kdy jsem byl na ministerstvu, uvažovali, ale které se nepodařilo, z různých důvodů, posunout dál. Začnu tématem, které možná většině z vás přijde marginální, ale jednak má svůj význam a navíc je aktuální. Týká se zajištění pomoci vojákům a jejich rodinám, které z různých důvodů ocitnou v nouzi.

Několikrát jsme se v uplynulých letech bavili s některými vrcholovými představiteli Generálního štábu (obecně ministerstva) o tom, že armádě chybí nějaký fond/nadace ve stylu „Vojáci sobě“, který by díky solidaritě mezi vojáky, darům i ad hoc akcím mohl získávat a vydávat peníze na různé dlouhodobější programy pro ty, kteří slouží, či sloužili této zemi a ocitli se ve složité situaci. Nejde o to, že by se stát nebyl schopen postarat o zraněné vojáky, či o pozůstalé – prvotní pomoc je na poměrně dobré úrovni. Neméně důležitá je dlouhodobější, respektive trvalá pomoc například dětem. Nadace by ovšem mohla podporovat i další projekty, jako je třeba doplňková pomoc veteránům se začleňováním se do pracovního procesu a podobně.

Zkrátka armádě, respektive ženám a mužům v uniformě chybí to, co již mnoho let existuje pro policisty a hasiče. Skutečně nejde o to, že by Ministerstvo obrany nic nedělalo, ale nadace či fond, který by byl přímo spravovaný vojáky, doplňující stávající činnost státu a zároveň spolupracující s různými aktivitami soukromými by měl řadu výhod.

  1. solidarita je důležitým motivačním faktorem pro každou organizaci – napomáhá nejenom soudržnosti, ale může být i důležitá pro rozhodování o tom, zda se součástí organizace stanu, či nikoli;
  2. zvyšuje jistotu jednotlivce, že – pokud neudělá nějakou hloupost – může se on i jeho rodina spolehnout na nějakou, předem definovanou pomoc, což má samozřejmě dopad na jeho spokojenost, či výkon a
  3. aktivity podobného fondu/nadace pomáhají propagovat činnost dané organizace, což zvláště v případě profesionální armády a její propojenosti s civilní společnosti, kterou má chránit, je velice důležité.

Nejde o to, že by nic takového neexistovalo. Například 601. skupina speciálních sil má svůj fond, podobně i Vojenská policie (pokud se nemýlím). Neexistuje však nic, co by bylo zastřešeno na úrovni armády (tedy největší složky) a co by tedy mělo patřičnou sílu, která by byla schopná integrovat jednotlivé roztříštěné aktivity jak soukromých subjektů, tak i například Odboru pro válečné veterány Ministerstva obrany, který je schopen získávat na některé projekty financování i z evropských fondů.

O tom, že podobná úvaha není nová, svědčí například jeden z materiálů, který jsem nalezl ve svém archivu a který je z roku 2012. Tehdy vznikl úkol s názvem „Fond solidarity“ pro vojáky z povolání, který pocházel od ministra Alexandra Vondry a byl posléze převzat ministryní Karolínou Peake i předsedou vlády Petrem Nečasem v době, kdy vykonával funkci ministra obrany. Úkol byl „odepsán“ z evidence (potkal jej osud mnoha dalších úkolů, které „vyšumí“) na konci prosince 2012 s tím, že

…po legislativní stránce při splnění všech zákonem daných podmínek je zřízení a vedení uvedeného fondu pod hlavičkou MO nebo AČR velice složité ne-li nemožné. Z tohoto důvodu NGŠ AČR navrhuje a žádá o zrušení uvedeného úkolu na Vaší úrovni s tím, že tento úkol si převede pod sebe, problematikou se bude osobně i nadále zabývat a pokud nalezne nějaký řešitelný způsob, bude paní ministryni informovat.

Říká se, že svět byznysu je plný zkrachovalých nápadů, které přišly příliš brzy. Kdo si dnes například vzpomene na tehdy přelomový tablet Microsoftu z roku 2001, který se s různých důvodů neujal, aby se za několik let prosadil ipad od konkurenčního Apple. I pro vznik fondu/nadace asi bylo příliš brzy a tento nápad nezískal to nejdůležitější – někoho, kdo by si vzal myšlenku za svou a pracoval na ní.

Podobně neúspěšné byly snahy mé a několika mých kolegů prosadit prodávání vlčích máků před dnem veteránů 11. listopadu a získané peníze použít na nějaký dobročinný účel spojený s vojáky. Dokonce jsme již sondovali možnou spolupráci se Sokolem, jehož členové by vlčí máky prodávali (podobný model jaký používá Charita ČR při Tříkrálové sbírce). Nevyšlo to naposledy loni a nyní se zdá, že by nestátní sektor mohl být rychlejší – viz nedávno vzniklý Spolek vlčí máky.

Červencová tragédie v Afghánistánu ovšem oživila myšlenku vytvoření nějakého fondu/nadace, který by pomáhal především vojákům a jejich rodinám v těžkých životních situacích. Aktivita vojáků ze 41. mechanizovaného praporu a 43. výsadkového praporu, která vedla nejprve k založení transparentního účtu, na kterém se doposud sešlo více než 3,8 milionu korun a k benefičnímu koncertu, který se uskuteční tuto středu obnovila úvahy o zřízení něčeho trvalejšího. Podle informací OWOP vydal Náčelník Generálního štábu AČR generál Petr Pavel úkol, aby pracovní skupina nalezla nějaké trvalé řešení, takže to snad tentokrát neskončí, jako před rokem a rok před tím…

Možností, jak k problematice přistoupit je celá řada – špatných, i dobrých. Vzhledem k tomu, že jsem absolvoval řadu diskusí na toto téma, dovolím si několik poznámek k tomu, co by měl fond/nadace (či cokoli jiného s čím skupina přijde) splňovat, aby byl – podle mého soukromého názoru – výsledek pozitivní:

  1. je zapotřebí úsilí a zdroje integrovat, nikoli vytvořit další unikátní projekt, který bude jen „můj“. Z tohoto důvodu by bylo vhodné, kdyby v řídícím/kontrolním výboru byli nejenom zástupci Generálního štábu a armády, ale i dalších částí ministerstva (především Odboru pro válečné veterány, Vojenského historického ústavu a tak dále) a občanských organizací;
  2. projekt musí mít ovšem jednu „hlavu“, a pokud má jít skutečně o typ „Vojáci sobě“, pak to musí být někdo z armády;
  3. klíčový je pocit „vlastnictví“ – daný projekt má sloužit vojákům, bez důvěry v jeho smysluplnost a „ovlivnitelnost“ toho na co jsou peníze vydávány, nebude fungovat;
  4. projekt musí být zcela transparentní a pro futuro otevřený;
  5. otevřenost se týká i financování různých programů, které by si nezajišťoval sám, ale zajišťoval jej pro něj někdo jiný (s více zkušenostmi);
  6. cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, proto je od počátku nutné si stanovit jen několik „oblastí zájmu“, které se zároveň nebudou krýt s tím, co již poskytuje někdo jiný;
  7. je nutné nalézt permanentní zdroj financování a nespoléhat jen na financování ad hoc. Oním permanentním zdrojem mohou být například každoměsíční dobrovolné příspěvky vojáků ze svého platu (když dá tisíc lidí měsíčně deset korun, za rok to je 120 tisíc korun) a ad hoc financováním je právě den veteránů a prodej vlčích máků, dary vybrané na každoročním plese armády, každoroční akce Sparta vzdává hold a podobně. Takových akcí musí být ovšem pouze několik do roka, jinak přestanou fungovat;
  8. více než vhodná je úzká spolupráce s organizacemi jako Skaut, či Česká obec sokolská, které jednak měly k brannosti vždy blízko a zároveň mají ve svých řadách dostatek lidí schopných pomoci se sbírkami;
  9. odhaduji, že velké debaty se povedou o struktuře, respektive o statutu. Těžko říct, co by bylo nejvhodnější, jestli využít nějaké stávající nadace a pro projekt využít její struktury, či zda založit vlastní fond/nadaci. Obojí může mít své výhody. Já osobně se přikláním k samostatnosti, i přesto, že sebou nese vyšší administrativní zátěž. Nicméně se dá předpokládat, že když pomine prvotní tlak a „prach si sedne“, zátěž se sníží. Řada vojáků má profese, které jsou pro administrování projektu nezbytné a navíc se dají – alespoň pro začátek – najmout lidi, kteří mají s podobnými aktivitami zkušenosti z nestátní sféry. Důležité je, aby se projekt nestal „úřednickým cvičením“ – pokud mu budou vládnout úředníci v uniformách, či bez nich, vyprázdní se smysl, zkostnatí a přijde o zdroje;
  10. projekt se nesmí stát náhražkou odborů, které vojáci nemohou ze zákona mít.

Mrzí mě, že jsem nedokázal udělat v této věci více, dnes už mohla existovat. Držím palce. Hlavní poučení z našeho neúspěchu v tomto případě je jednoduché – pokud podobný projekt nenajde člověka dostatečně vysoko postaveného, ale nikoli na vrcholu (kvůli zahlcenosti top managamentu velkým množství úkolů/problémů), který jej nebude „tlačit“ a nedokáže přesvědčit okolí o jeho prospěšnosti a významu a nezajistí si jeho spolupráci, pak nebude mít šanci na úspěch.

10 comments
Profilový obrázek
František Šulc
ADMINISTRATOR
PROFILE

Ďalší články

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply

10 Comments

  • Profilový obrázek
    Ivo
    12. 8. 2014, 0:20

    Skutečně podnětný článek, zvláště pro mne v této době.

    Jen několik poznámek či spíše obav vyslovených nahlas, k deseti výše uvedeným bodům se budu vyjadřovat odzadu a jen k těm, kde cítím možný zádrhel.

    Bod č. 9 „Struktura“ – moji hlavní a v zásadě jedinou skutečně významnou výhradu proti samostatné struktuře, která by nebyla navázána na již existující charitativní organizaci, bych viděl nikoliv ve zmíněné zvýšené administrativní zátěži, resp. jen sekundárně, ale někde úplně jinde. Obava v odstavci vyjádřená „aby se projekt nestal úřednickým cvičením“ je podle mne totiž zcela na místě.

    Především není snad vládní resort, který by měl mezi lidmi horší pověst než MO, což vidím jako problém pro dárce. Charita stojí a padá na kredibilitě, to je jedna z věcí, o které jsem se přesvědčil při organizování sbírky pro naše padlé výsadkáře.

    Druhým s tím spojeným problémem je propastný rozdíl ve firemní kultuře MO a NGOs. MO je klasická lineární struktura, NGOs stojí a padají s projektovým řízením – položme si otázku, co je pro takový nadační fond vhodnější.

    Bod č. 7 „Zdroje financování“ – moje jediná obava se týká podbodu „pravidelné financování“, kde je naznačen model pravidelného odvodu z platu každého vojáka. Na mikroúrovni toto může fungovat naprosto perfektně – sám mám jako bývalý velitel roty zkušenost se čtyřletým vedením dobrovolného rotního fondu, do kterého každý výsadkář dával 50 Kč měsíčně na drobné výdaje, jež nešly systémově pokrýt z rozpočtu praporu. Stačilo získat souhlas roty, stanovit jasně na co se peníze používat NEBUDOU, mechanismy jak rozhodovat, na co se používat BUDOU (návrh kohokoliv a následné hlasování, právo veta VR) a úspěch byl na světě. Když jsem odcházel, bylo ve fondu téměř 100.000 Kč, i když se z něj pravidelně čerpalo.

    Problém je, že každý z roty byl důvěrně seznámen jak se o penězích rozhoduje a každodenně viděl, co se za peníze pořídilo. Nic z toho na armádní úrovni platit nebude, nebo jen ve velmi omezené míře. Podle mne využitelné maximálně do stupně praporu.

    Lze namítnout, že když to funguje u Policie ČR, proč by nemohlo u AČR. No, obávám se, že to souvisí s bodem č. 10.

    Bod č. 1 „Integrace“ – tady naopak naprostý souhlas, velmi nosná myšlenka. Ať již bude právní podoba nové organizace jakákoliv, musí fungovat jako zastřešující deštník pro aktivity jiných organizací usilující o stejné cíle. Pokud již nějaká organizace dělá nějaký program či projekt, proč na něm nespolupracovat či ho za jasných podmínek neprofinancovat? Jistě, že část jádrových aktivit si bude dělat organizace v zásadě sama, ale někdy se nevyplácí honit mnoho zajíců po poli a soustředit se na core byznys.

    Závěrem. Moje hlavní obava je, aby nedošlo k vytvoření pravidly sešněrovaného projektu bez špetky flexibility, iniciativy a kredibility. Tedy organizace, která by se stala dinosaurem již v sobě svého vzniku. A život by ukázal, že řešením by byly zase ad hoc sbírky…

    REPLY
  • Profilový obrázek
    Anonym
    12. 8. 2014, 20:40

    1) Neměl nebo nemohl by dané věci sloužit FKSP?
    2) Nedostatečná podpora ze strany MO se netýká jen vojáků, kteří se ocitnou v nouzi např. při plnění úkolů v misích. Je také například ve srovnání s MZV mizerná pro ty, kteří slouží v mezinárodních vojenských štábech v zahraničí. Pokud existují výjimky, tak čest jim, ale podle mých zkušeností je břemeno ponecháno z velké části na každém jednotlivci, který má v případě nenadálých situací, jako jsou vloupání do bytu, řešení havarijních situací, reklamací, předávání bytů, apod. ze strany nadřízených minimální podporu. Ta byla někdy zajišťována i nekompetentními logisty s nedostatečnými jazykovými znalostmi a bez právního povědomí. Náklady pak nesou jednotliví pracovníci často neodůvodněně sami.

    REPLY
    • Profilový obrázek
      Ivo@Anonym
      12. 8. 2014, 21:24

      Z FKSP lze udělovat časově omezené bezúročné půjčky, ale to není zrovna to, co by postižené rodiny potřebovaly. V tuto chvíli MO skutečně efektivní nástroj po ruce nemá…

      REPLY
      • Profilový obrázek
        Anonym@Ivo
        13. 8. 2014, 9:55

        To nezpochybňuji. Jen si ale myslím, že by mohlo být snazší upravit pravidla pro využívání existujícího fondu – jak např. v rámci celého rezortu, jakožto organizace s jedním ČVO, tak i jeho jednotlivých organizačních složek, než vytvářet nějaké další účelové fondy nebo nadace.

        REPLY
  • Profilový obrázek
    Robert
    13. 8. 2014, 13:16

    No tak tohle téma je na hodně dlouhou diskusi. Toto téma se řešilo přibližně před 3 roky na armádním FB a poté i ve skupině MO (také na FB) Bohužel i přes návrhy na zřízení fondu, jeho financování, správu atd. to vždy narazilo na neochotu některých funkcionářů. Někdy mi připadalo, že na MO je snad jen jedna osoba opravdu zapálená pro věc a snaží se dělat něco smysluplného. Odbor péče o veterány je dost nepružný a iniciativa z jeho strany moc vidět nejde. Zato OKP, hlavně tedy jedna pracovnice, se neustále angažuje a neustále vymýšlí jak pozvednout podporu armádě ve společnosti a tím pádem i zvýšit šanci na obhajobu existence fondu pomoci vojákům. Doufám, že se konečně přestanou kupovat trenky se znakem GŠ a nějaké finanční prostředky se konečně dostanou k těm, kteří o své blízké přišli při ZO, výcviku, SC atp.

    REPLY
  • Profilový obrázek
    Vít
    13. 8. 2014, 16:03

    Pokud se zde musí zřizovat sbírky pro rodiny padlých vojáků tak fond to nezachrání. Na pořadu dne je vytvořit takové zákony aby vojáci věděli že když padnou v boji tak stát za který bojují se postaral o jejich rodiny bez nutnosti sbírek kamarádů a přátel. Snad se to nestane ale co budeme dělat az misto 5 jich padne 30 či vice

    REPLY
  • Profilový obrázek
    Petr
    13. 8. 2014, 23:13

    Potvrzuji, že se mi setkání líbilo a doufám, že nebylo poslední. A taky jsem rád, že debata ožívá do článků. Jen tak dál!

    REPLY

Nejnovější komentáře