Co číst před odjezdem do A’stánu?

Zaujal mně projekt Andrewa Exuma z Center for a New American Century, který na svém blogu Abu Muqawama zahájil anketu o tom, co by si měli velitelé čet a rot přečíst před rozmístěním v Afghánistánu. Odpovědi, které můžete najít pod jeho výzvou, jsou zajímavé svou rozmanitostí a pokud nakupujete na Amazonu, můžete si docela pěkně rozšířit knihovničku. V komentářích jsou i odkazy na online materiály.

Thomas Ricks, kolega Andrewa Exuma a zdatný, cenami ověnčený ex-novinář a blogger se k projektu samozřejmě připojil. Mimo jiné připomněl seznam, který před rokem vytvořil pro svého známého směřujícího do A’stánu. Jeho známý byl poté oceněn titulem zpravodajský důstojník námořní pěchoty roku. Ricks ke konci dodává:

Read anything by David Kilcullen, especially his basic articles, which I think are more helpful than his book. Don’t miss his „28 Articles“ on COIN at the company level.

Kilcullen je dobrá volba, stejně jako další autoři zabývající se counterinsurgency. Asi bych doporučil i nějakého ruského autora, třeba Artyoma Borovika a jeho The Hidden War. Seznam by byl asi delší a netýkal by se zdaleka jen Afghánistánu, ale to je v tuto chvíli jedno. Zajímá mně totiž, co byste doporučili vy těm, kteří odjíždějí sloužit do A’stánu?

Bookmark and Share

,

  1. #2 Yusuf 1. 12. 2010 - 14:06

    Já bych doporučil: The Other Side of the Mountains – Mujahideen Tactics in the Soviet-Afghan War, Ali Ahmad Jalali, Lester W. Grau, John E. Rhodes.

  2. #3 Honza 1. 12. 2010 - 16:18

    In the graveyard of empires by Seth JonesISBN 978-0-393-33851-5

  3. #6 Matt 1. 12. 2010 - 18:13

    War od Sebastian Junger – což je vlastně částečně knižní podoba filmu Restrepo, který je možné již v současné době shlédnout. Není to učebnice taktiky, nicméně pomůže pochopit současnou situaci v Af. těm, kteří tam ještě nebyli.

  4. #7 Filip Moravec 1. 12. 2010 - 23:27

    Podle zkušeností z Lógaru mám dojem, že někteří lidé občas nevědí, do čeho vlastně jedou. Takže vedle „taktických“ mouder (jistě důležitých) bych doporučoval i „civilnější“ publikace, hlavně od Ahmeda Rashida (Taliban, Descent into Chaos) či Barryho Rubina (The Fragmentation of Afghanistan atd.) . Možná to bude znít směšně, ale občas by stačilo sáhnout k českým autorům, třeba ke Kropáčkovi – aby „cizinec“ aspoň trochu pochopil tradice, náboženství apod.

  5. #8 Aleš 1. 12. 2010 - 23:46

    Zdravím pánové.
    Moje doporučení je trochu obšírnější ale jsem si jist, že každý kdo si přečte penzum níže uvedené četby získá ucelený přehled o COIN. Nestane se sice světově uznávaným expertem ale bude zdatným expertem v ČR, ale hlavně pochopí, že COIN není až tak o střílení, ale o přemýšlení
    ‚mindset‘.

    A) Podle mě základní literatura

    D. Kilcullen:

    28 Articles (je i v češtině)
    Counterinsurgency Redux
    Countering Global Insurgency
    Mao c‘Tung (např. Guerilla Warfare)
    David Galula
    COM JFC Brunsum Directiv

    B) Některé publikace zaměřené na AFG

    • MAJ Jim Gant: One Tribe at a Time
    • The A to Z Guide to AFG Assistance
    • Countering Global Insurgency
    • The Bear Went Over the Mountain
    • Shah Mahmood Miakhel:
    The Importance of Tribal Structures and Pakhtunwali in Afghanistan
    • Taliban Code of Conduct
    • You Al-Aeree: Martyrs‘ Operations in Islam

    C) základní doktrinální a koncepční publikace

    mimo základní dokumenty řady FM3-24 lze doporučit publikaci vydanou kanceláří amerických Joint Chiefs of Staff – Counterinsurgency Operations ze dne 5. října 2010, podle amerického vzoru je také zpracován afghánský řídící dokument ANA3-24, dále FM3-24.2, JP3-2

    D) COM ISAF DIRECTIVES

    Dobré a hlavně jednoduché čtení. Jsou jsou to závazné rozkazy velitele ISAF, pomoci kterých přímo instruuje jednotky ISAF ve specifických oblastech.

    •Tactical Directive
    •EoF Directive
    •Driving Directive
    •Protecting the people is the mission.
    •The conflict will be won by persuading the population, not by destroying the enemy.
    •ISAF will succeed when GIRoA earns the support of the people.

    Uvedených direktiv je daleko víc ale všeobecně shrnují následující věci.

    •How insurgents operate‘:
    –nepřítel se dokonale adaptuje na místní podmínky
    –deklaruje ochranu místní populace
    –využívají našich chyb
    –podněcují nepokoje a nespokojenost

    • ‚Playing into their hands‘:
    –pro zabíjení povstalců platí vzorec: 10-2=20
    –důraz na nekonvenční způsob vedení boje

    • ‚Changing our mindset‘:
    –cílem našich operací je kontrola populace
    –nepřetržitá komunikace s populací je zásadní (od KLE po běžné činnosti)

    •Partner with ANSF‘:
    –‚Live, eat, sleep, train, plan and operate together‘
    –toto pravidlo platí na všech úrovních
    –afghánský úspěch je náš úspěch

    • ‚Build Governance Capacity and Accountability‘:
    –umožněte transparentní a odpovědné vládnutí afghánských autorit
    –podnikněte vše možné proti korupci

    •‚Get better everyday‘:
    –neustále se přizpůsobujte místním podmínkám – a buďte v tom rychlejší než nepřítel
    –naslouchejte a učte se od místních partnerů
    –komunikujte a sdílejte ideje

  6. #9 Ondrej Rajkovic 1. 12. 2010 - 23:57

    Add Aleš: Díky nejen za seznam literatury, ale i za ten přehled. Vidím, že ani po státnicích si mé oči neodpočinou od knih a četby :-)

    Každopádně já doplním ještě některé ze svých oblíbených materiálů:
    - Cassidy, Robert M.: Counterinsurgency and the Global War on Terror (Stanford Security Studies, 2008)
    - časopis Military Review: http://usacac.army.mil/CAC2/MilitaryReview/
    - vydání Newsletter vydávaného US Army Center for Lessons Learned

    Hlavně doporučuji kombinovat Military Review a Newsletter – články jsou tam často dost podobné a jejich vhodnou kombinací dokážete získat na některé problematické oblasti prakticky nevyčerpatelnou studnici informací a nápadů na zlepšení.

  7. #10 Ondrej Rajkovic 1. 12. 2010 - 23:59

    A abych nezapoměl – každý velitel od úrovně družstva výše by měl před odjezdem do Afghánistánu a nebo těsně po příjezdu shlédnout dokumentární film Restrepo režisérské dvojice Tim Hetherington a Sebastian Junger

  8. #11 Filip Marek 2. 12. 2010 - 3:21

    Dopuručil bych:
    maj. Jim Gant – One Tribe at a Time – ke stažení např. zde: http://agora.stevenpressfield.com/2009/10/one-tribe-at-a-time-4-the-full-document-at-last/
    H. John Poole – Tactics of the Crescent Moon
    Omar Nasiri – Inside the Jihad

    Blog Michaela Yona – http://www.michaelyon-online.com/

  9. #12 Filip Marek 2. 12. 2010 - 3:28

    A samozřejmě Korán.

  10. #13 insider 2. 12. 2010 - 10:53

    jak se v kontextu tohoto článku díváte na práci Institutu doktrín, jeho překladů „Zkušeností z operací“ a dalších produktů?

  11. #14 Ivo 2. 12. 2010 - 14:09

    Add Insider „jak se v kontextu tohoto článku díváte na práci Institutu doktrín, jeho překladů „Zkušeností z operací“ a dalších produktů?

    Jako obvykle, celkovy prinos je spise maly, coz je ale bohuzel nevyhnutelne, nejlepsi veci budou vzdy nejdrive v anglictine. S cimz souvisi to, ze nejkvalitnejsi materialy tohoto institutu jsou jednoznacne preklady.

    Mimo jine zde zminovany material: „Mjr. Jim Gant – One Tribe at a Time“ vysel v ceskem prekladu prave prostrednictvim Vyskova. I kdyz jsem ho znal uz predtim v originalu v el. podobe, ceskou verzi z Vyskova mam doma. Rozhodne povedeny pocin.

    Doporucoval bych k precteni predevsim prislusnikum 601.SkSS, resp tem, kteri maji co do cineni s jejich nasazovanim do Afghanistanu. Jiste to neni jediny zpusob nasazovani SF jednotek (ani nikdy nebyl a nebude), ale jedna se jednoznacne o cinnost, kterou mohou konvencni jednotky zastavat jen ztezi.

  12. #15 Honza 2. 12. 2010 - 22:03

    @ insider a institut doktrín…
    k čemu potřebuje smíšená divize vlastní institut doktrín, nota bene překlady doktrín z angličtiny?
    ale abych nebyl njen negativní.. se zájmem jsem četl jejich „bojové nasazení vrtulníků“, hlavně pasáž o válce Irák-Írán

  13. #16 Šťoural 2. 12. 2010 - 23:00

    Ad Major Gant,
    pan Gant je bezesporu skvělý a nadaný pisatel ALE problém je co navrhuje.Teoreticky to vypadá jako skvělé řešení,prakticky už nikoliv.
    Zvýhodňovat jeden kmen před jiným není dobré.Ten slabší začne hledat spojence… u povstalců.
    Odborníci,antropologové před tím důrazně varují
    http://easterncampaign.wordpress.com/2010/01/18/petraeus-and-mcchrystal-drink-major-gants-snake-oil/
    další
    http://smallwarsjournal.com/blog/2009/11/the-horror-the-horror-afghanis/

  14. #17 Aleš 2. 12. 2010 - 23:22

    Add insider.
    Ne, že bych se našeho vojenského vzdělávacího systému zastával, naopak. Musím se ale trochu zastat IDO (doktríny). Je jich méně než 30 a jsou jediní kdo v armádě píší doktríny, předpisy a publikace. Kdo se pokusil někdy napsat alespoň pomůcku, ví, že to není legrace. Napsat předpis je záležitost roku. Podle mě, je jejich práce hluboce podceňována. Ne každý bojovník má čas a schopnost napsat publikaci. Na druhou stranu, kdo z vás četl nějaký dokument nebo publikaci pro AČR vydaný UNOB Brno? Jinak když už řešíme Vyškov, zaslechl jsem nedávno, že představa některých, je z VA Vyškov udělat resortní školu doplněnou o lidi s pedagogickými schopnostmi. Zajímavé, já si vždy myslel, že to má být armádní výcvikové zařízení cvičící vojáky. Taky jsem měl představu, že resortní škola je UO Brno, která nám víc než stačí. Co tomu říkáte? Pokud jsou nějaké komentáře nebo nápady, sem s nimi.

  15. #18 Dušan Rovenský 3. 12. 2010 - 0:45

    Pro Aleše: IDO dělá to co umí a to co může (A tím myslím jak v tom pozitivním, tak v tom negativním). Na to, že je to v podstatě jediné pracoviště svého druhu v AČR je jich opravdu málo. Navíc, nejsem si jist, zda mají nějaké konkrétní zadání (a pokud ano, tak od koho – Vyžaduje sepsání předpisu/publikace na konkrétní téma GŠ, SOC MO, VeSpS atd.?).

    Co se týče VeV-VA – zda resortní škola či výcvikové zařízení – pro mě vždy zůstávalo záhadou (když jsem se podíval do věstníku vzdělávacích aktivit na konkrétní rok), jak je tato posádka schopna vyškolit lidi v tolika kurzech. A hlavně mi vždy vyvstala otázka: V jaké kvalitě? Je opravdu nutné dělat ve vyškově kurz obsluh AGS, NSV, DŠK, GPS atd. Nejsou toto věci, které nemusí být ani nazvány „kurz“, ale „školení“? Není schopen si každý útvar, který potřebuje takto vyškolené lidi, provést sám? Nezahlcuje se Vyškov kvantitou na úkor kvality?

    Vždy si totiž vzpomenu, jak při vyhodnocení roku Vyškov prezentoval, že vyškolil tolik a tolik tisíc lidí v tolika a tolika desítkách kurzů. A já jsem si vždy v duchu říkal: No jo, ale v jaké kvalitě?

  16. #19 Aleš 3. 12. 2010 - 1:36

    Pro Dušana.
    Co se týká IDO, určitě zadání dostává cestou výboru pro tvorbu doktrín, předpisů atd. Je to orgán NGŠ. Většina požadavků je ale zastřešována SRDS a gestory jednotlivých ČVO, jsou zároveň i gestory předpisů. Přirozeně existují i plány tvorby. Ten systém je docela propracovaný, ale při potřebě napsání nebo přepracování asi 3500 předpisů ve 30 lidech je to docela oříšek.
    V oblasti výcviku ve VA, která chrlí tisíce absolventů s oprávněním, či certifikátem, že jsou schopni obsluhovat Hi-tec techniku jako je RPG 7 nebo AGS 17 s vámi naprosto souhlasím. To je otázka výcviku u jednotky. Osobně postrádám kvalitní kurzy pro poddůstojníky, bojové kurzy, kurzy pro velitele rot atd. Je strašné, že první kariérový kurz pro absolventa UNOB se dostaví až v podobě KVD v hodnosti majora. Do té doby je to o pozorování. Proto tvrdím, že potřebujeme výcvikové zařízení a ne další resortní školu. Je to asi na samostatné téma a podrobnější debatu.

  17. #20 Ondrej Rajkovic 3. 12. 2010 - 13:40

    co se týká IDO tak má jediná zkušenost s nimi je negativní – dostal jsem do ruky materiál s názvem „Použití jednotek taktického stupně ve stabilizačních operacích“ který vznikl na základě překladu a doplnění (nebo lépe řečeno vynechání 75 % podstatných věcí) z americké publikace Company-Level Stability operations and Support operations, volume 3.
    Pokud by se autoři striktně drželi pouze překladu, byl by materiál z IDO podstatně kvalitnější a poskytl by velitelům rot manuál pro sledování vývoje situace v jejich oblasti odpovědnosti a také návod jak dělat Intel Preparation of Battlefield.

    Neříkám, že všechny jejich výstupy jsou špatné, to ani zdaleka ne. Ale právě tento jeden (a z mého hlediska jeden z nejdůležitějších) se jim nepovedl.

  18. #21 civil 4. 12. 2010 - 15:33

    Osobně bych doporučil archívy amerických médií (tisk,tv,internet) a tisková prohlášení amerických úřadů v období 2001-2010.Jedno z posledních tiskových prohlášení amerického ministerstva zahraničí, hovoří o propouštění zajatých talibanských velitelích z afghánských vězení se souhlasem Karzáího a jednoho z jeho bratrů.Pokud západní média otevřeně informují o tom že afghánská vláda intenzivně vyjednává s Taliby a zároven zajaté talibanské velitele(své nepřátele)propouští z vězení,znamená to jediné.Můžete pánové drilovat,studovat,aplikovat kdovíjaké taktiky ale bez pomoci a spolupráce s afghánskou vládou je vaše válka předem ztracená.A Karzáí se už pragmaticky rozhodl pro spolupráci s Taliby,protože hledí do budoucnosti,kde není ISAF ale jen a pouze Taliban.

  19. #22 Emil Frída 4. 12. 2010 - 21:17

    To Aleš: Vyškov jsem vždycky chápal jako možnost, kdy pružně do jednoho místa soustředíte to nejlepší z armády a ti předají dalším generacím to nejlepší, co umí jako základ pro jejich další rozvoj. Tohle nikdy nešlo udělat na VVŠPV, protože tam se to nejlepší rovnalo nějaký „pedagogickovědecký titul“ a ten jste neměl šanci dostat, pokud jste nezpíval písničku, kterou po vás chtěli ti s mocí tituli udělit (a ti mleli své nesmysly odtržené od reality armády vstoupivší do NATO). Tohle funguje dál a divím se, že se prý najdou generálové, kteří jdou studovat doktorské studia k těm, kteří nejsou nejlepší. – Co se asi naučí:-). Pokud jde o kursy ve věstníku. To nikdy nebylo nic jiného, než demonstrace toho, co dané zařízení umí a může udělat daný rok. Ukazuje to schopnosti zařízení, které si někdo nasmlouval. A právě tohle „soudruzi“ ze SRDS nikdy nechápali. Zde nevím, jestli se radovat nebo plakat, ale byla to SRDS, která se v jednom období starala úplně o jiné věci, než byl výcvik a příprava vojáků. Pro mě bude navždy tahle sekce spojena se jménem Petra Šmídy a Pavla Štefky.
    Pokud jde o ty orgány NGŠ, můžete mi specifikovat, jaký orgán myslíte, že IDo je? Nemyslím si, že by nástupce Pavla Štefky IDo a VA měl nějak v lásce, nebo rozuměl, co se tam ve skutečnosti děje a v čem jsou výhody a možnosti Vyškova. Ono z Prahy je jednoduché radit…

  20. #23 Petr Z. 6. 12. 2010 - 22:58

    ad. civil chjo,ono to je trochu složitější.

  21. #24 civil 7. 12. 2010 - 22:02

    ad.Petr Z.,já bych naopak řekl,že je to velmi jednoduché.Od příštího roku začíná postupné stahování amerických a spojeneckých jednotek.Pokud spojenci nebyli schopni zničit Taliban doted, nelze věřit,že se to povede početně oslabeným jednotkám v budoucnu(např.britové se chtějí dle vyjádření premiéra,stáhnout do roku 2014).Nebo si myslíte,že Taliban porazí ANA s ANP ? Osobně si myslím,že za přibližně 5 let,lze očekávat,že se bude Taliban podílet na vládě v Afghánistánu.A Karzáí se na to dnes pochopitelně připravuje(např.propouštěním zajatých Talibů).

  22. #25 Petr Z. 7. 12. 2010 - 22:36

    Nesouhlasim s Vami, ze zacne stahovani, respektive realne stahovani. Deklarace je jedna vec, realita je ale jinde. Reci zvlastniho vyslance Holbrooka v tomhle hovori jednozcne, stejne tak americka generalita.

    Sami ANA a ANP to rozhodne zatim nemohou zvladnout, zda vubec nekdy.

    Ano Karzaji cim dal vice hraje na nacionalistickou kartu a take sam na sebe. Samozrejme se priprauje na nejaky power-sharing s Talibanem, ale jen urcita cast je ochotna do toho jit. Jaka cast je samozrejme otazka za milion.

    Soucasne vyjednavani s Talibanem (je to hlavne nafoukla bublina, ale budiz) a propousteni nekterych Talibancu (to se mimochodem deje mnohem vice na lokalni nez centralni urovni) dle meho nazoru, a zde se asi neshodneme, nijak nesnizuje usili ISAF. Soucasne aktivity jdou mnohem dal nez likvidace Talibanu. Ale to by asi bylo na delsi debatu. Taliban totiz neni prisne vzato nutny nepritel…

  23. #26 civil 8. 12. 2010 - 21:48

    S ohledem na blížící se americké prezidentské volby,bych řekl že stahování jednotek začne a bude velmi reálné.Další podstatnou věcí,která hraje pro stahování US jednotek je,že ani američané nejsou schopni další dlouhé roky financovat tak početný kontingent jaký je v součastnosti v Afghánistánu.A v neposlední řadě spojenci už toho mají plné zuby a sami začínají avizovat stahování jednotek( viz.zminovaní britové do roku 2014).Samozřejmě američané zde budou mít ještě dlouhé roky,strategické základny(kvůli Íránu,Pákistánu),ale na dění v zemi budou mít stále menší a menší vliv,podle toho jak se bude zmenšovat americká vojenská přítomnost.Jestli není cílem této války likvidace Talibanu(samozřejmě nejdříve byl nepřítel č.1 Al-Kajda)tak potom mi tedy unikl smysl toho obrovského spojeneckého snažení v Afghánistánu.

  24. #27 Petr Z. 8. 12. 2010 - 22:51

    Volby jsou za dva roky, do te doby musi Obama prokazat, ze se jeho kabinetu podarilo ziskat iniciativu, ci nalezt reseni pro Afghanistan. Stahovanim se ani jedno neziska. Je mozne, ze muze te mit pravdu, ale nespolehal bych na vlastni a priori soudy a sledoval vyjadreni celnich politku v USA. Ta hovori jednoznacne.

    Likvidace Talibanu nikdy cilem nebyla a v soucasne dobe to neni ani jeho porazka. Usili ISAF jednoznacne smeruje k vybudovani urcitych podminek, ktere budou dlouhodobe udrzitelne. Oslabeni Talibanu mozna, ne jeho porazka. Ta samozrejme neni mozna. Mimochodem o porazce Talibanu se opravdu nikdy nehovorilo…

  25. #28 121BAT 8. 12. 2010 - 23:04

    pro Petr Z.:
    „Usili ISAF jednoznacne smeruje k vybudovani urcitych podminek, ktere budou dlouhodobe udrzitelne.“ Nic ve zlém, ale to je typické nicneříkající politické prohlášení. Téměř 10 let v AF, tisíce zraněných a mrtvých vojáků, obrovské finanční náklady.. a to všechno pro určité podmínky, které budou dlouhodobě udržitelné? To snad ne.. Vždy (alespoň na začátku) se mluvilo o demokratizaci AF apod., možná tomu nevěřili ani ti, co to říkali, ale jakákoli demokratizace se neslučuje s existencí Talibanu. Myslím, že kdyby USA a NATO pomohli Severní alianci porazit Taliban a pak odešli, byla by to takzvaně spravedlivá válka a možná by tam i byli podmínky, které by neumožňovaly operovat teroristickým skupinám..

  26. #29 Petr Z. 8. 12. 2010 - 23:26

    pro 121BAT,
    ne to je ciry realizmus. O tom co znamena vitezstvi v boji s povstalectvim doporucuji

    http://www.amazon.com/Utility-Force-Modern-World-Vintage/dp/0307278115/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1291843073&sr=8-2

    Demokratizace, tedy to co pod timto slovem obvykle rozumime, neni v dohledne dobe plne aplikovatelna na Afghanistan. A realne nejsou ani paky na jeji implementaci. Viz prubeh voleb, zdvojovani instituci, osoba prezidenta Karzaiho a podobne.

    Prvni dva roky vsak take USA de facto nebyly v Afghanistanu pritomne. Presto to vedlo k narustu povstalectvi, krom aktivni podpory Pakistanu, to byla samotna vlada tzv. Severni aliance a lokalne velmi caste perzekuovani byvalych Talibancu a nekde znevyhodnovani Pastunu. Jinymi slovy, pouha uplna nepritomnost USA by nic nezmenila a dnes by pravdepodobne jiz teroristicke skupiny (AQ,IMU,LeJ,JM a pod.) mely v Afghanistanu vice zakladen nez nyni. Byt se jedna o spekulaci.

    Nechci aby to vyznelo nejak cynicky, vazim si obeti ISAF, ale take afghanskeho lidu, ale v soucasne dobe se realne hraje o to, zda se ISAF podari Afghanistanu vnutit takovou podobu, ktera ude schopna se nezhroutit vnitrne, ci pod tlakem Talibanu.

  27. #30 121BAT 8. 12. 2010 - 23:36

    pro Petr Z.: Vaše poznámka mě „donutila“ se zamyslet ještě dále. Vezmeme-li v úvahu, že drtivá většina států světa je tzv. národních, tedy s jedním resp s jedním „vedoucím“ národem a multinárodní státy nevykazují dobré fungování ani za optimálních podmínek, jako je např. Evropa (Jugoslávie, Československo, Belgie?) jaká šance na funkční stát je v AF? Pradoxně dobře v tomhle symyslu fungoval AF za dob Talibanu, tedy za dob totality. Je to jako v Africe, kde státy vznikly narýsováním čar kolonisty přes teritoria různých kmenů. Takže na mě nějak ten cynismus (realita) dolehl také.

  28. #31 Petr Z. 8. 12. 2010 - 23:54

    Ono to bude přeci jen trochu složitější, i státy s více národy mohou fungovat. Nechci se sem pouště do rozboru geneze státnosti. Ale souhlasím, že vytvořit fungující afghánský stát je obrovský oříšek. Pkud Vás to uklidní, tak Karzáí se skutečně chová trochu jako autoritativni tyran :)

  29. #32 Aleš 9. 12. 2010 - 0:21

    To Emil Frída
    V první části vašeho příspěvku s vámi naprosto souhlasím. Ve Vyškově by mělo předávat zkušenosti to nejlepší z armády. Pokud se ptáte na postavení IDO je součástí VeV VA Vyškov. Poradní orgán NGŠ je takzvaný „doktrinální výbor“, jeho role je směřována k plánování tvorby doktrín, předpisů a pomůcek. Je tvořen zástupci všech zařízení AČR a MO. IDO je výkonný prvek, píše a zpracovává. Co se týká SRDS, zásadně s Vámi nesouhlasím. Je zřejmé, že o působnosti SRDS nejste zcela informován. Stručně: SRDS odpovídá především za rozvoj druhů sil-myšleno koncepčně, odpovídá za operační plánování a spoustu dalších věcí. V žádném případě ale neodpovídá za výcvik. Za výcvik odpovídá force provider, tedy velitel. V našem pojetí to jsou operační velitelé. V případě „soudruzi ze SRDS“ je mně jasné, že Šmída a další nepozvedli renomé armády, ba naopak. Na druhou stranu je současná SRDS něco jiného. Z původního počtu asi 130 lidí zůstalo k dnešnímu dni tabulkově asi 70. Dá se říct, že více než 60 procent SRDS bylo od roku 2008 vyměněno. Na SRDS přišli důstojníci z bojových brigád, leteckých základen, lide ze struktur NATO atd. Hlavně, významné procento dnešních příslušníků SRDS má zkušenosti ze zahraničních operací a služby u bojových jednotek. Velmi intenzivně pracují na tom, aby pověst SRDS změnili a posunuli tam kam patří. Přirozeně v telefonním seznamu GŠ se můžete přesvědčit sám. Osobně jim držím palce a jsem si celkem jist, že v současnosti odvádějí dobrou práci. Vždy je podstatně jednodušší věci kritizovat, než si stoupnou před lidi a začít věci měnit.

  30. #33 Dušan Rovenský 12. 2. 2011 - 12:43

    Pro zájemce bych doporučil knihu (na stránkách U.S. Army Center of Military Mistory ve formátu pdf) The U.S. Army and Irregular Warfare, 1775-2007: http://www.history.army.mil/html/books/irregular_warfare/index.html

(nebude zveřejněn)